بالفيديو: إعلامي موال للسيسي: فلوس الفسيخ منين؟.. ونشطاء يردون

بوابة القليوبية 12 أبريل 2018

أثار الإعلامي تامر أمين انتقادات حادة من النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي، عقب انتقاده شراء المصريين للفسيخ، قائلا لهم: “جبتوا الفلوس دي منين؟”.

وقال أمين في برنامجه “الحياة اليوم” المقدم على فضائية “الحياة”: “أنا عايز أعرف انتو جبتوا الفلوس دي منين.. لا صحيح بيني وبينكم ومحدش سامعنا، جبتوا الفلوس دي منين يا مصريين؟”.

وأردف ساخرا: “وآمال يا أخويا إيه الناس اللي عمالة تقول مش لاقيين ناكل ومش عارفين نشرب والأسعار غالية ومش عارفين نلاقي اللقمة، لا صحيح جبتوها منين؟”.

وتابع: “تصدقوا إن انتم صرفتوا ما يقارب على مليار جنيه على العفونة، ألف مليون جنيه صرفتوه على الفسيخ”، وقال: “الرقم ده موثق جايبه من وزارة الصحة والتموين وكل الجهات الحكومية اللي كانت بتراقب استهلاك المصريين للفسيخ امبارح”.

 

ورد نشطاء على حديث أمين وقرأوا أنه تمهيد لزيادة الأسعار مع توارد الأنباء عن رفع سعر المحروقات.

وانتقادات النشطاء أثارت أيضا حفيظة أمين الذي هاجم المنتقدين الأربعاء في برنامجه، ووصفهم بـ”المتنطعين”، قائلا: “أنا أعددت حلقة فيها 36 موضوعا اتكلمنا فيهم وسابوا كل الكلام المهم ومسكوا في الفسيخ، ومن أتكلم عنهم ليسوا مصريين”.

وأضاف: “أنا قلت الكلام ده من منطق رفضي للفسيخ وعداوتي له وتحفظي عن إن المصريين ياكلوه، وهذه مادة غير صالحة للاستهلاك الآدمي”.

 

 

 

التعليقات

أضف تعليقك باستخدام حساب الفيس بوك

شاهد أيضاً

الري: السيول هذا العام بدأت مبكرا على غير العادة

بوابة القليوبية | الإثنين 3 سبتمبر 2018 أبدت وزارة الموارد المائية والري اندهاشها من حلول ...